Categorie: Healthy

  • Voor mensen die (nog) vlees eten

    De verhitte discussies over dierenwelzijn en de bezorgdheid over de uitstoot van CO2 ten gevolge van de veeteelt wordt uitgebreid gevoerd op social media. Ik volg het niet allemaal, want er zijn veel ‘welles en nietes’ argumenten waarbij betrokkenheid vaak overslaat naar verzuring. Eigenlijk is er maar een juist antwoord op het ongemak en het onrustige gevoel: je verantwoordelijkheid nemen en geen vlees meer eten. Nu is dat over het algemeen geen verstandige keuze. Jouw lichaam, spiermassa, je energie, alles is gewend aan de opname van vlees en het lijkt me niet goed voor je gezondheid als je daar radicaal mee stopt.

    De gewoonte om af en toe een dag vegetarisch te eten en geen vlees te nuttigen stemt veel mensen tot tevredenheid. Ook kan de ‘diervriendelijke’ slager een uitkomst zijn om het geweten te sussen. Zo nemen de flexitariërs in aantal toe. Zelf eet ik al 40 jaar geen vlees meer en heel zelden een stukje vis als het echt niet anders kan. Daarom wil ik graag mijn ervaring met jullie delen. Nadat ik een documentaire had gezien over de bio-industrie heb ik het eten van dieren langzaam afgebouwd. En eigenlijk is dat heel vanzelfsprekend gegaan. Het niet meer eten van zoogdieren was mijn eerste aandachtspunt. Zij staan het dichts bij ons, dus wanneer je er goed over nadenkt is zo’n keus makkelijk gemaakt. Daarmee was ik ook meteen van het dilemma af om biggetjes, lammetjes en kalveren te eten.

    Een volgende stap was het pluimvee en gevogelte, zoals kippen, kalkoenen, kwartels, ganzen, kikkerbilletjes en eend. Veel van deze dieren worden vaak als feestdis ingezet en als dagelijkse kost zijn ze te bewerkelijk. Schilde ook weer een hoop keuze-gedoe. En als laatste heb ik de vissen laten zwemmen. En ik vind koken nog steeds heel leuk en eten nog veel lekkerder, zonder dat ik een macromalloot ben geworden.

    Wanneer je ook graag zulke stappen wilt zetten heb ik nog een paar tips voor je:

    Kies je regelmatig voor een vegetarisch menu denk dan bij het voorbereiden van je menu aan gerechten uit verschillende landen. Dus wil je een keer Libanees, Marokkaans of Turks koken dan kun je couscous of pilav als basis nemen. Voor Indiaas of Chinees is rijst altijd lekker en wil je Zuid-Amerikaans koken dan zet je tortilla’s, taco’s of quinoa in. En met een avond Italiaanse pasta op je bord is ook niets mis. Zo heb je al gauw een week gevuld met allerlei vegetarische gerechten en wordt vlees eten steeds meer een uitzondering dan gewoonte.

    Een andere manier om jouw bewustzijn te vergroten is om een week veganistisch te eten. Dus geen dieren maar ook geen producten die van dieren afkomstig zijn. Zo krijg je niet alleen inzicht in de grote verscheidenheid van dierlijke producten, maar word je ook uitgedaagd om te experimenteren met wat je allemaal zonder dieren kunt eten.

     

  • Een soepele rug in 5 minuten per dag

    Stress uit zich vaak in het lichaam en het hangt er maar vanaf waar jouw zwakke plek zit. Zo kan pijn een boodschap zijn om het rustiger aan te doen. Steeds meer mensen hebben lage rugpijn en lopen daar veel te lang mee door terwijl je er best iets aan kunt doen voor het erger wordt:

    Ga op je handen en knieën en zorg dat je rug recht is en je hoofd loodrecht boven de grond. Dit noemen we in yoga de tafelpositie. Begin nu met diep in- en uit te ademen. Wanneer je dat een paar keer gedaan hebt laat je bij een volgende uitademing je buik naar de grond hangen, en trek je je rug hol, je hoofd in je nek en je stuitje omhoog. Bij een volgende inademing trek je je kin naar je borst, je stuitje onder je en je rug helemaal bol. Herhaal dat een keer of tien. Je kunt het ook staand doen met je handen tegen de muur. Maar de eerste variant is doelmatiger. Probeer het iedere dag op een vast tijdstip te doen zodat je went aan het op een andere manier bewegen en ontlasten van je rug.

     

  • De stilte toelaten op je werk

    De Brahma Kumaris is een van oorsprong Indiase spirituele organisatie die weliswaar door een man is gesticht maar wereldwijd door vrouwen wordt gerund. Een aantal jaren geleden was ik een regelmatige bezoeker. Behalve de prettige sfeer was er een gewoonte die ik nog steeds enorm waardeer. In ieder gebouw van de Brama Kumaris over de hele wereld is het gebruikelijk dat ieder uur een muziekje via de intercom wordt gehoord. Iedereen legt dan zijn of haar werk neer en gaat een minuut in stilte zitten. Na een minuut klinkt een volgend signaal en gaat iedereen weer aan de slag. En of er nu een lezing is, gewerkt wordt of gegeten, de regel geldt altijd. Stel je voor wat het effect zou zijn als dit principe overal zal worden ingevoerd. Organisaties, winkels, banken, openbaar vervoer, dienstverleners… En dat van de weeromstuit alle gebruikers, klanten, passagiers ook volgen. Gewoon een minuutje per uur de stilte ervaren….

  • Tips om een burn-out te verwerken:

    Schakel de bedrijfsarts in.

    Rust en slaap heel veel.

    Vertrouw je verdriet en negatieve gevoelens toe aan het papier.

    Ga eens wat verrassends doen, zoals op een ongewoon tijdstip naar de bioscoop of een middagje in het park rondhangen.

    Ga op tijd slapen en sta op tijd op.

    Maak ’s avonds een leuk plan voor de volgende dag.

    Maak iedere dag een flinke wandeling om uit je hoofd te komen en op aarde te landen.

    Ook al heb je geen zin, plan een leuk reisje.

    Vraag vriend(inn)en om af en toe je frustraties aan te horen. (nooit langer dan een uur. Daarna hebben jullie het over leuke, andere dingen).

    Mocht dat niet helpen een psycholoog/coach zoeken.

    Ga drie keer in de week zwemmen, bezoek een sauna of werk aan je conditie.

    Houd contact met HR op je werk.

    Mocht het lukken, onderhoud contact met je direct leidinggevende.

    Maak een terugkeerplan als je bij het bedrijf wilt blijven werken.

    Zo niet, plan je toekomstperspectief met een nieuwe (werk)invulling. (Wat wil ik?)

    Zoek een goede masseur waar je wekelijks terecht kunt.

    En heel belangrijk: Onderzoek waarom je het zover hebt laten komen. Wat is jouw rol geweest?

    En tot slot: Een burn-out is de opmaat voor een transformatieproces. Zie het als een kans om dingen in je leven te veranderen.

    Zie ook: Omgaan met Burn-out van Carien Karsten.

  • Een stijve onderrug?

    Bij veel mensen die hard werken en stress ervaren gaat de spanning vaak in de onderrug zitten. Een makkelijke manier om je rug op te rekken wil ik je graag hierbij leren: Neem een katoenen sjaal of band van ca. 2 meter en rol de uiteinden om beide handen. Ga op je rug op de grond liggen en til je rechtervoet op. Plaats nu de sjaal op de bal van je voet. Begin nu je been te strekken en maak een hoek van 90 graden met je lichaam. Trek je been voorzichtig wat dichter naar je toe zodat je rechterbil van de grond komt. Ook kun je cirkels draaien, maar blijf met je aandacht bij je rug op de grond. Speel wat met deze beweging zodat je wat gevoel met je rug krijgt. Na een tijdje wissel je van been. Ook kun je deze oefening met beide benen tegelijkertijd doen. Zorg dat tijdens de oefening je kin is ingetrokken zodat je niet aan de spieren van je nek gaat hangen….

    Wanneer je deze oefening een tijdje dagelijks doet zul je merken dat je rug er weer even tegenkan.

  • Wil je lekker slapen?

    Wil je lekker slapen?

    Vul een afwasteiltje met lekker warm water en doe er een beetje badschuim in. Laat je voeten er in verdwijnen en lees in die tussentijd een fijn boek of luister naar je favoriete muziek. Als het water is afgekoeld geef je je voeten een prettige massage en smeer je ze in met een zacht geurende voeten- of handcrème. Je bent nu klaar voor een ontspannen nachtrust.

  • (Voor)oordelen en Meningen

    In deze tijd waarin we zo goed geïnformeerd zijn is het hebben van een mening of oordeel iets vanzelfsprekends. En natuurlijk willen we dat ook delen met de mensen om ons heen, op internet, twitter, Facebook etc. Besef echter dat er een groot verschil is tussen een mening en een (voor)oordeel. Een mening kan gaan over politiek, het nieuws, de vele toeristen in Amsterdam, de N.S. etc.

    Een oordeel gaat altijd over mensen. Dus probeer jezelf aan te leren om je mening aan te scherpen, maar nooit een oordeel te hebben. Een oordeel vergiftigt niet alleen jouw wezen, maar helpt ook niet om inzicht te krijgen. Een mens heeft zoveel facetten en we zijn nooit helemaal op de hoogte van zijn/haar situatie. En mocht je die wel kennen, dan verdwijnt je oordeel vaak als sneeuw voor de zon.

  • Vier uitingsvormen van stress

    Van stress wordt weleens gezegd dat die de zwakke schakels in onszelf blootlegt. De een krijgt er maagklachten van, de ander hoofdpijn en een derde last van slapeloosheid. Stress kan zich echter ook op andere niveau’s manifesteren. De vier niveau’s waarop stress tot uiting kan komen zijn: gedragsmatig, emotioneel, fysiek en mentaal. Ik geef je hier een korte opsomming van de signalen waarmee je de invloed van stress op elk van de vier gebieden leert herkennen. Het is belangrijk dat dit vroegtijdig gebeurt, zodat je klachten niet in problemen veranderen.

    Gedragsmatig: Door stress verandert de manier waarop je met jouw werk omgaat. Je wordt chaotisch, vergeet afspraken, krijgt ongelukjes, jouw bureau verandert in een chaos en langzaam verlies je de greep op je werkend bestaan. Andere signalen zijn (meer) roken, alcohol drinken of eten. Je trekt je terug uit ondersteunende relaties, maakt meer ongelukjes en je gaat over het algemeen slechter voor jezelf zorgen.

    Emotioneel: Een andere uiting van stress is dat je opeens bijzonder emotioneel reageert op de dingen die er om je heen gebeuren. Zonder een duidelijke aanleiding krijg je een huilbui of woedeaanval, word je agressief of wantrouwend. Je raakt sneller geïrriteerd en houd je meer afzijdig. Ook neemt je zelfrespect en -vertrouwen af en voel je je snel bedreigd. De normale pieken en dalen maken plaats voor een aanhoudende depressie.

    Fysiek: De fysieke symptomen van stress zijn goed gedocumenteerd. Overtollige suikers en vetzuren die onder invloed van stress in ons lichaam terechtkomen, kunnen op den duur schade veroorzaken. Dit kan leiden tot pijn in je nek, aan schouders en onderrug, indigestie, hyperventilatie en hart- en vaatziekten. Daarnaast krijg je eerder last van hoofdpijn en misselijkheid en klachten zoals griep of ontstekingen verdwijnen minder snel dan normaal.

    Mentaal: Sommigen merken de gevolgen van stress vooral op het mentale vlak. Je kunt niet meer helder denken, krijgt last van dwangmatige gedachten, maakt meer vergissingen en slaapt ’s nachts slechter. Je vermogen om de zaken op een intuïtieve manier op te lossen neemt af: je kunt je niet lang meer concentreren, overziet je leven niet meer en neemt alleen nog korte-termijnbeslissingen.

     

     

  • Babyvet? Loop het er af!

    Zoals het geval is met geld: teveel of te weinig geeft altijd zorgen. Zo is het ook met ons gewicht. Wie is er niet mee bezig? Maar weinig mensen zijn erg tevreden over hun lichaam. Ben je te mager, dan raad ik aan eens flink te eten. Ben je te dik, dan is de sportschool voor velen een uitkomst (of minder eten). Maar het kan ook eenvoudiger: lopen. Maak er een gewoonte van om gedurende je lunchpauze minstens een half uur een stevige wandeling te maken. Of loop naar je werk, de sportschool of die afspraak aan de andere kant van de stad. Wat ook wonderen doet is ’s avonds na het eten een rondje te lopen. Stevig stappen doet het overtollige vet verdwijnen.

  • Een koude douche

    Heb jij het wel eens geprobeerd? Een koude douche in de ochtend? In navolging van Wim Hof, the Iceman, neemt het enthousiasme voor een ijskoude douche hand over hand toe. Ik moet toegeven, het is even wennen zo net uit je bed. Maar wat voelt het energiek en gezond. Het is echt aan te raden om er nu, in de zomer, aan te beginnen, want het is een goede ‘opwarmer’ voor het veel koudere water straks in de winter.